Ads Banner

Tuesday 17 May 2016

Ragam pemandu wanita


Mungkin aku tak perasan sebelum ni ataupun mungkin disebabkan faktor el nino, tapi sejak kebelakangan ni aku perhatikan banyak sangat pemandu perempuan yang bawa kereta secara merbahaya/melulu/tidak ikut undang-undang. Memang diakui la sebelum ni pemandu perempuan ni ada 2 kategori. Pertama, yang ayu-ayu, sopan santun, lemah gemalai bawak kereta. Kedua, yang bawa kereta yang aku nyatakan di atas. Tapi jenis kedua sebelum ni tak banyak sangat. Tapi mungkin atas faktor el nino atau kepanasan melampau, jenis kedua ni mula keluar dari gua-gua pertapaan masing-masing.

Antara-antara cara-cara pemanduan merbahaya/melulu/tidak ikut undang-undang yang aku perhatikan adalah:

1) Masuk simpang tak bagi signal.
2) Main redah je keluar simpang walaupun dah nampak banyak kereta.
3) Potong barisan.
4) Langgar lampu isyarat merah.
5) Bawa kereta terlalu hampir dengan kereta depan (cucuk) sepanjang masa.
6) Bawa laju nak mampos dan main cilok-cilok.
7) Selalu tekan brek tak tentu pasal. Sikit-sikit brek.
8) Dan yang paling aku sakit hati ialah sifat kedekut haloba. Aku selalu kena. Dah la potong que pastu nak masuk dalam line tak bagi signal. Fine, aku bagi la dia masuk malas nak layan. Lepas tu ada kereta sebelah kanan nak masuk depan dia sebab nak masuk simpang di seblah kiri, dia boleh tak bagi. Padahal kereta sebelah kanan tu dah bagi signal cantik punye. Kedekut nak mampos. Time ko, boleh plak nak menyelit masuk pastu tak bagi orang menyelit nak masuk depan ko.

Pengajarannya, kalo aku nak tukar line biasanya aku akan minta pada kereta lelaki. 70% diberi laluan. Kalau minta pada perempuan mungkin dalam 20% je dapat.


ps: lelaki memang dah sejak azali dah diketahui ada bawak kereta macam yang aku cakapkan di atas tu. Tapi apa yang membimbangkan adalah kenaikan mendadak bilangan-bilangan pemandu-pemandu wanita yang bawa kereta secara tidak berhemah dah melulu.

ps2: Ini merupakan pemerhatian aku dikawasan sekitar rumah dan tempat aku bekerja dan tidak mewakili semua perempuan-perempuan lain di seluruh dunia. Di tempat-tempat lain mungkin terdapat cara-cara pemanduan yang berbeza disebabkan faktor-faktor lain yang tidak dapat dirungkaikan. Harap maklum.


No comments:

Post a Comment

Sponsored