Ads Banner

Thursday 31 March 2016

Rasai suasana 3D dengan duduk di rumah sahaja.


Siapa sangka dengan hanya duduk di rumah sahaja kita boleh merasai pengalaman yang belum kita rasa selama ini seperti terbang di udara, menyelam di dasar lautan, menerokai angkasa dan berbagai lagi suasana yang ingin di cuba. Dengan adanya teknologi terkini yang di panggil VR ( virtual reality ) atau di panggil realiti maya, penglihatan kita seolah-olah seperti berada di tempat sebenar dalam keadaan 360 darjah. Anda boleh melihat menoleh , mendongak atau menunduk untuk melihat keadaan sekeliling.

Ramai yang kata peralatan ini agak mahal untuk di miliki tapi sebenarnya tidak. Kini peralatan headset vr ini boleh di beli melalui lelong.my dengan harga yang sangat murah dan ia di panggil google cardboad. Ia di perbuat daripada cardboard tapi fungsinya tetap sama.




Satu lagi alatan penting adalah smartphone. Pastikan sistem phone anda ada fungsi gyro. Ia adalah fungsi utama dan syarat wajib bagi melengkap penggunaan VR. Kebanyakan smartphone sekarang memiliki sistem gyro ini dan boleh di periksa dengan memuaturun aplikasi VR di playstore. 




Bagi video pula anda boleh muaturun aplikasi VR player dan ia akan menyambungkan ke youtube 360° di mana semua video boleh di lihat dalam suasana 360 darjah. Aplikasi permainan VR juga di sediakan di dalam playstore jika ingin bermain dalam keadaan realiti maya ini.

Jadi cubalah sekarang untuk merasai suasana yang belum anda rasai selama ini

No comments:

Post a Comment

Sponsored