Ads Banner

Saturday 17 January 2015

Santai cikgu yasmin terpilih antara 50 terbaik didunia. bakal dpt usd1 juta




windows 7 print screen





CERITA TENTANG GURU YG DICALONKAN UTK ANUGERAH VARKEY GEMS AWARDS





Bg Yasmin, *guru bukanlah satu kerjaya tapi adalah 'seruan'.





Dia merupakan salah seorang guru drpd 50org di dunia yg *dicalonkan utk anugerah tersebut.





Ayahnya yg memberi cadangan utk menjadi guru selepas tamat pengajian di USM dalam bidang Sains Gunaan.





Pengalaman sbgi guru praktikal baginya sgt seronok, namun kepuasan sebenar bermula apabila ditempatkan *kali pertama di La Salle, Petaling Jaya.





Bagi dirinya, guru yg bagus bukan hanya setakat menguasai subjek yg diajar dan mahir dlm menyampaikan subjek tebus sec efektif kpd pljr, tp jgn mesti sentiasa 'ada' *utk pljrnya bila diperlukan.





Yasmin bpendapat bahawa mengajar bukan hanya satu pekerjaan, tp ia perlu dianggap sebagai satu seruan dan keinginan. guru perlu perasaan cinta terhadap tugas mereka.





dia juga berpendapat bahawa guru perlu ada perasaan sayang yang ikhlas dan sejati terhadap pelajar mereka dan tidak menganggap pelajar sebagai pelanggan.





Yasmin berkata dia membenarkan pelajar menghubunginya bila-bila masa sahaja apabila perlu berkenaan pelajaran dan ia lebih kerap apabila menghampiri musim peperiksaan.





dia mendapati bahawa ia adalah sesuatu yang menyeronokkan apabila mendapati pelajarnya seronok belajar.





dia tidak kisah jika pelajarnya berbuat bising ketika menjalankan eksperimen kerana dia tahu pelajarnya tertarik dan berasa seronok dengan apa yang mereka sedang lakukan.





dia dicalonkan untuk anugerah VARKEY GEM PRIZE oleh salah seorang bekas pelajarnya yang kini sedang menyambung pelajaran di peringkat A Level. pelajar tersebut berkata bahawa Yasmin sentiasa memberi kata-kata semangat kepadanya terutama sewaktu menjalankan eksperimen kimia yang mencabar.





suami Yasmin amat berbangga dengan pencalonannya untuk anugerah tersebut. malahan, pengetua sekolah Yasmin turut berbangga dan menumpang gembira dengan pencalonannya.





jika Yasmin memenangi anugerah ini, wang kemenangan sebanyak RM3.59mil akan diperoleh secara berperingkat sebanyak RM359 000 setahun selama 10 tahun.





pemenang anugerah ini akan diumumkan di dubai pada 16 Mac.


No comments:

Post a Comment

Sponsored